wtorek, 17 września 2019

Siatka na zakupy na szydełku - wzory i zaproszenie na warsztaty

Czasem mówię o sobie, że jestem człowiekiem słowa pisanego. Brzmi, jakbym pracowała nad powieścią, ale rzeczywistość jest bardziej prozaiczna. Po prostu wolę przeczytać niż obejrzeć czy wysłuchać. Dotyczy to wszystkich dziedzin życia, a znajduje odzwierciedlenie także w rękodziele. No tak mam i co na to poradzę? Przecież chodzi o to, żebym się odprężała, a nie irytowała, że pani z internetów ma inne tempo dziergania niż ja i jej liczenie oczek miesza w moim ;)

Dlatego w tym wpisie rozpiszę dla Was i uczestników naszych spotkań z szydełkiem trzy wzory na siatkę na zakupy. Jeśli macie ochotę podziergać w towarzystwie, zapraszam Was na comiesięczne spotkania z szydełkiem, które mam przyjemność współorganizować. Będziemy się spotykać w trzecią środę miesiąca o godzinie 18 w coworkingu G8 creative space przy ul. Grajewskiej 6/8 na warszawskiej Pradze. Opiekę organizacyjno-komunikacyjną ponownie sprawuje PSM Michałów.


Lubię szydełkować w miłych warunkach. Wam też to polecam :) po prawej stronie widać, że używam różowej nitki jako znacznika.



Torba dla początkujących
Wzór powinien być absolutnie przyjazny dla osób o każdym stopniu zaawansowaniu - wykorzystujący najprostsze ściegi, stosunkowo krótki, a jednocześnie wdzięczny w swoim kształcie. Potrzeba trochę cierpliwości i zaparcia i powinno dać radę w 3 godziny spotkania, nawet z przerwą na ciasteczko :)
Wzór zainspirowany propozycją Susany Sand.







Potrzebujecie:
·       włóczki - powinno wystarczyć 50g bawełnianej włóczki,
·       szydełka - ja korzystałam z rozmiaru 3,5 mm,
·       znacznik - nie dajcie sobie wmówić, że potrzebujecie specjalnego sprzętu. Ja używam kawałka włóczki w kontrastowym kolorze. Można też wykorzystać spinacz biurowy.

Wzór:
1 rząd          48 oczek łańcuszka
2 rząd         wbijamy półsłupek w 12 oczko łańcuszka licząc od szydełka, *następnie robimy 5 oczek łańcuszka i wbijamy półsłupek w 6 oczko łańcuszka* - fragment między gwiazdami powtarzamy jeszcze 5 razy. Powinno powstać 7 łuków (we wzorach rozpisanych po angielsku przestrzeniach - spaces)
3 rząd          zaznaczamy, gdzie zaczynamy kolejny rząd.  Następnie robimy *6 oczek łańcuszka i półsłupek w kolejny łuk* - fragment między gwiazdami powtarzamy do końca rzędu. W ostatni i pierwszy z łuków w pierwszym rzędzie wbijamy się dwa razy. Po ukończeniu tego rzędu powinno powstać 16 łuków
4-20 rząd    obrabiamy dalej dookoła *6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk*
21 rząd       przechodzimy do robienia rączek. W dwa pierwsze łuki powtarzamy schemat *6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk*. Następnie robimy 30 oczek łańcuszka, wbijamy półsłupek w 5 łuk (4 łuki pozostają wolne), przez cztery łuki powtarzamy schemat *6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk*, po czym ponownie 30 oczek łańcuszka, wbijamy półsłupek w 5 łuk (4 łuki pozostają wolne), w dwa pozostałe łuki rzędu 6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk*
22 rząd        w dwóch pierwszych łukach powtarzamy schemat *6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk*. Następnie znów robimy 6 oczek łańcuszkach i wbijamy się w 3 oczko łańcuszka rączki, kontynuujemy schemat *6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk* do końca rzędu
23 rząd       cały rząd obrabiamy schematem *6 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk*. Robimy dwa oczka łańcuszka, odcinamy nitkę, zaciskamy. Chowamy nitkę między oczka.

Jak powiększyć torbę?
Jeżeli chcecie powiększyć siatkę w szerz, w pierwszym rzędzie - tym składającym się z samych oczek łańcuszka - dodajcie 6 oczek łańcuszka za każdy dodatkowy łuk.


Jeżeli natomiast chcecie, aby siatka była głębsza, dodajcie dodatkowe rzędu składające się z samych łuków (6 oczek łańcuszka, półsłupek). Pamiętajcie jednak, że lepiej zrobić torbę szerszą, a mniej głęboką - siatka przy wypełnieniu i tak rozciąga się w dół. Wygodniej będzie więc transportować sprawunki poukładane obok siebie niż na sobie, w torbie sięgającej Wam kolan.


Siatka na bazie kółka

Tę torbę wykonałam na podstawie wzoru z bloga Just be crafty. Odrobinę go zmodyfikowałam, a efekty tych zmian przedstawiam Wam poniżej.







Potrzebujecie:
·       włóczki,
·       szydełka - ja korzystałam z rozmiaru 3,5 mm,
·       znacznik.

Wzór:
1 rząd             4 oczka łańcuszka, zamykamy oczkiem ścisłym w okrąg, robimy jeszcze 1 oczko łańcuszka
2 rząd             w okrąg wbijamy 11 półsłupków (łącznie z pierwszym oczkiem łańcuszka mamy 12 oczek w kręgu)
3 rząd             4 oczka łańcuszka, półsłupek w kolejny półsłupek - powtarzamy 12 razy, tworząc 12 łuków. W ostatni łuk wkładamy nasz znacznik i przy każdym rzędzie przekładamy go w ostatni łuk.
4 rząd             aby przejść do kolejnego rzędu, robimy 4 oczka łańcuszka. Wbijamy półsłupek w pierwszy łuk. Do końca rzędu powtarzamy: 4 oczka łańcuszka, półsłupek w każdy kolejny łuk (12 łuków)
5 rząd             4 oczka łańcuszka, półsłupek, 4 oczka łańcuszka, półsłupek w ten sam łuk, cztery oczka łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk. Powtarzamy 6 razy. (innymi słowy, w co drugi łuk dorabiamy dodatkowy łuk) (18 łuków)
6 rząd             w każdy łuk wbijamy jeden nowy łuk (4 oczka łańcuszka i półsłupek) (18 łuków)
7 rząd              w co trzecim łuku dodajemy dodatkowy łuk (24 łuki)
8 rząd              w każdy łuk wbijamy jeden nowy łuk (4 oczka łańcuszka i półsłupek) (24 łuki)
9 rząd              w co trzeci łuk dodajemy dodatkowy łuk (32 łuki)
10-12 rząd       w każdy łuk wbijamy jeden nowy łuk (4 oczka łańcuszka i półsłupek) (32 łuki)
13 rząd            w co czwarty łuk dodajemy dodatkowy łuk (40 łuków)
14-16 rząd       w każdy łuk wbijamy jeden nowy łuk (4 oczka łańcuszka i półsłupek) (40 łuków)
17 rząd            w co czwarty łuk dodajemy dodatkowy łuk (50 łuków)
18-32 rząd       w każdy łuk wbijamy jeden nowy łuk (4 oczka łańcuszka i półsłupek) (50 łuków)
33 rząd            redukujemy obwód robótki: robimy 3 oczka łańcuszka i wbijamy półsłupek w kolejny łuk - powtarzamy do końca rzędu.
34-35 rząd       w każdy łuk wbijamy jeden nowy łuk (3 oczka łańcuszka i półsłupek) (50 łuki)
36 rząd            2 oczka łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk - powtarzamy do końca rzędu
37 rząd            1 oczko łańcuszka, półsłupek w kolejny łuk - powtarzamy do końca rzędu
38-40 rząd       półsłupek w każde oczko (zarówno półsłupek, jak i łańcuszek)
41 rząd            przechodzimy do robienia rączki. Zaznacz znacznikiem, gdzie zaczyna się Twój rząd. Policz ilość oczek w rzędzie i podziel je na dwa. Zrób 35 oczek łańcuszka i wbij je w 25 oczko rzędu (uważaj, żeby nie poskręcać łańcuszka - wtedy uchwyt również będzie się skręcać). Do połowy rzędu robimy jeden półsłupek w jedno oczko, po czym ponownie robimy 35 oczek łańcuszka i wbijamy je po 25 oczkach przerwy. Do końca rzędu przerabiamy jeden półsłupek w jedno oczko. Mi wyszło 125 oczek - jeśli wyszła Wam inna ilość, nie przejmujcie się, najważniejsze jest ich równomierne rozłożenie. Czyli zrobiłam 35 oczek łańcuszka, wbiłam szydełko w 25 oczko rzędu, następnie zrobiłam 39 półsłupków, po czym znów 35 oczek łańcuszka, 24 oczka przerwy i 39 półsłupków
42-43 rząd      w każdy półsłupek wbijamy jeden półsłupek. Aby zakończyć, wbijamy 2 oczka ścisłe  w kolejne oczka, 3 oczka łańcuszka, odcinamy nitkę, zaciskamy łańcuszek. Nitkę chowamy między oczka.

Paryżanka
To bardzo popularna w szydełkujących internetach torba na zakupy. Jeśli dołączycie do którejś z dziergających grup na Facebooku, z pewnością zobaczycie ją we wszystkich możliwych kolorach.

Zrobiłam i ja, posiłkując się tutorialem Joli Mazurek. Dokonałam pierwszej próby, którą pokazałam Wam w mediach społecznościowych. Często mówię, że prucie jest naturalną częścią tworzenia i tak było w moim przypadku. Po wykonaniu pierwowzoru wyciągnęłam wniosek dotyczący długości rączek i wejścia do torby, sprułam wykończenie i poprawiłam je na bardziej praktyczne (przynajmniej tak mi się wydaje - dajcie znać, czy się ze mną zgadzacie).
Lubię zarzucać torby na zakupy na ramię, więc zwiększyłam ilość oczek na rączce. To spowodowało, że po obciążeniu torba rozciągała się jeszcze bardziej. Dlatego ostatecznie postanowiłam, że podstawą rączki będzie 50 oczek łańcuszka. Z kolei do zmniejszenia wejścia do siatki skłoniła mnie uważna obserwacja współpasażerów metra - jechała ze mną pani z podobną, choć przemysłowo wykonaną torbą (przyglądałam się jej bardzo uważnie, mam nadzieję, że nie posądziła mnie o złe intencje). W jej torbie wejście było zwężone i po rozpatrzeniu kilku za i przeciw, uznałam, że to bardziej praktyczne rozwiązanie. I tak powstał wzór, który rozpisuję poniżej.




Potrzebujecie:
·       włóczka – na przygotowanie mojej torby zużyłam 2 i kawałeczek bawełnianego motka
·       szydełka - ja korzystałam z rozmiaru 3,5 mm,
·       znacznik.

Wzór:
1 rząd              27 oczek łańcuszka
2 rząd              wbijamy się drugie oczko łańcuszka i robimy półsłupek, w każdy kolejny półsłupek robimy 1 półsłupek (łącznie 25 półsłupków), 1 oczko łańcuszka, obracamy robótkę
3-7 rząd          1 półsłupek w każde kolejne oczko (łącznie 25 półsłupków), 1 oczko łańcuszka, obracamy robótkę
8 rząd             do końca rzędu powtarzamy *7 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejne oczko poprzedniego rzędu* - tworzymy 24 łuki. Aby przejść do kolejnego rzędu, robimy 7 oczek łańcuszka i półsłupek w pierwszy łuk kolejnego rzędu
9-52 rząd        do końca rzędu powtarzamy *7 oczek łańcuszka, półsłupek w kolejne oczko poprzedniego rzędu*, 7 oczek łańcuszka, aby przejść do kolejnego rzędu.
53 rząd            półsłupek w każdy kolejny łuk, 1 oczko łańcuszka, obracamy robótkę
54-58 rząd       1 półsłupek w każde kolejne oczko, 1 oczko łańcuszka, obracamy robótkę
59 rząd            50 oczek łańcuszka, wbijamy się półsłupkiem w ostatnie oczko „podstawy” torby (uważajcie, żeby nie poskręcać łańcuszka – wtedy rączka będzie się wywijać).
                        Półsłupek w każde kolejne oczko krótszego boku podstawy.
                        Wbijamy półsłupki w łuki z boku torby: w 14 łuków po 1 półsłupku, następnie 7 razy zbieramy jednym półsłupkiem po dwa łuki, w ostatnie 15 łuków po 1 półsłupku.
                        Półsłupek w każde kolejne oczko krótszego boku podstawy.
                        50 oczek łańcuszka, półsłupek w ostatnie oczko podstawy.
                        Półsłupek w każde kolejne oczko krótszego boku podstawy.
Wbijamy półsłupki w łuki z boku torby: w 14 łuków po 1 półsłupku, następnie 7 razy zbieramy jednym półsłupkiem po dwa łuki, w ostatnie 15 łuków po 1 półsłupku.
                        Półsłupek w każde kolejne oczko krótszego boku podstawy.


60-62 rząd       półsłupek w każde kolejne oczko, 2 oczka łańcuszka, odcinamy nitkę, zaciskamy robótkę, nitkę chowamy miedzy oczka robótki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Yarnbombing na słupkach. W Warszawie, na Pradze

 Za każdym projektem stoi tyle wątków i opowieści, że nie wiem, od czego zacząć... To może od niezaprzeczalnego - udało nam się zaaranżować ...